Pozicování internetového obchodu je něco, bez čeho by žádný e-shop nemohl počítat s vysokou viditelností na webu. Vysoká pozice v organických výsledcích přináší mnoho výhod – od vyšší konverze, přes lepší image značky, až po zvýšení prodeje. To je jen pár příkladů toho, co dobře udělané SEO v daném internetovém obchodě umí.
Čím výše je váš internetový obchod ve výsledcích vyhledávání, tím více konkurenčních společností zanecháte za sebou. Pokud se nebudete starat o online viditelnost, nebudete moci počítat se ziskem velkého množství zákazníků a většími prodejními výsledky, protože uživatelé internetu o vašem internetovém obchodě nebudou mít ani tušení.
Téma pozicování bylo popsáno již v 60. letech v knize Jaceka Trouta a Ala Riese. I když v té době nešlo o zvýšení viditelnosti na webu, myšlenka Trouta a Riese má ve skutečnosti hodně společného s dnešní definicí tohoto pojmu. Hlavním cílem pozicování internetového obchodu je také získání výhody před konkurencí a pozornost potenciálních zákazníků.
Díky optimalizaci webu pro vyhledávače, nasycení obsahu vhodnými klíčovými frázemi a mnoha dalším činnostem se internetový obchod stává viditelným pro uživatele internetu. To vše díky klíčovým slovům. Z tohoto důvodu je jejich analýza a výběr nejdůležitějším prvkem celého procesu známého jako optimalizace internetového obchodu.
Nejlepších výsledků pozicování internetového obchodu se dosahuje komplexním jednáním. Měli byste se zaměřit na všechny známé faktory hodnocení ve vyhledávání Google.
SEO aktivity jsou pouze součástí celého procesu, který zahrnuje i péči o zážitek návštěvníka a také mnoho činností vykonávaných mimo stránky vašeho internetového obchodu.
Některé z nich se budou lišit v závislosti na prodejní platformě, kterou používáte. Existuje mnoho systémů pro správu obsahu (CMS), které umožňují vytvořit internetový obchod a vést online prodej. Některé z nich jsou Open Source software, tedy takové, které umožňují upravovat zdrojový kód. Jiné naopak fungují jako SaaS, tedy software poskytovaný jako služba. Většina z nich kód neposkytuje a přístup k němu mají pouze vývojáři softwaru.
Platformové rozdíly jsou navíc vidět i ve funkcích, které podporují základní SEO aktivity. V případě platforem SaaS mohou další moduly vytvářet pouze vývojáři softwaru. V Open Source mohou být pluginy a doplňky vytvářeny nezávislými vývojáři.
Účinky pozicování internetových obchodů ovlivňuje mnoho faktorů a neexistuje jedna dokonalá metoda.
Internetové obchody vznikají nejen jako nové podniky pro začínající podnikatele, ale také jako další prodejní kanál v případě podniků, které již fungují stacionárně.
Z tohoto důvodu jsou nyní marketingové aktivity nesmírně důležité. Pozicování internetového obchodu lze také nazvat marketingovou strategií. Tedy bez investic do akce SEO agentury, včetně obsahového marketingu, nelze uvažovat o tom, jak vyčnívat z davu a přitahovat zájem potenciálních zákazníků.
Největší šance přilákat zákazníky mají obchody, které jsou na prvních deseti místech v organických výsledcích vyhledávání Google. Ten, kdo je dokonce na druhé straně, má mnohem menší šanci na úspěch a prohrává s těmi, kteří se objeví v TOP10.
Abyste se tam dostali, musíte efektivně pozicovat své online obchody.
Pomocný je konverzní poměr – určuje počet uživatelů, kteří v něm po návštěvě internetového obchodu provedli konkrétní akci. Samotná návštěva webu není pro jeho majitele ještě úspěchem. I když internetový obchod generuje tisíce zobrazení měsíčně, ale žádný z návštěvníků nenakoupí, lze akce považovat za neúčinné.
SEO aktivity v internetovém obchodě
V rámci pozicování internetového obchodu SEO specialista přizpůsobuje webovou stránku tak, aby vybízela k akci. Může to být nákup v internetovém obchodě, ale také stažení e-knihy, přihlášení k odběru newsletteru nebo vyplnění ankety.
Mezi efekty pozicování internetových obchodů patří také budování povědomí mezi spotřebiteli a posilování pozice značky na trhu. Weby, které se zobrazují na prvních pozicích, jsou vnímány jako profesionálnější a stojí za pozornost.
Zjevnou výhodou, o kterou usiluje každý podnikatel a do které se smršťují všechny ostatní výhody pozicování internetových obchodů, je získání více zákazníků, lepší viditelnost prodejny a zlepšení prodejních výsledků.
Někteří podnikatelé se rozhodnou provádět pozicování sami, ale to není dobré řešení. Pozicování je složitý proces a některé jeho fáze vyžadují odborné znalosti a profesionální nástroje (např. – Google Search Console). Z tohoto důvodu je lepší hned od začátku navázat spolupráci s odborníkem nebo rovnou celou agenturou.
Použijte Google Search Console
Pokud se rozhodnete svěřit tento úkol SEO specialistovi nebo SEO agentuře, vaše povinnosti se omezí na stanovení rozpočtu a definování cílů, kterých chcete díky pozicování internetových obchodů dosáhnout. K jejich definování můžete využít např. data o vašem webu, která získáte pomocí Google Search Console.
Měli byste také analyzovat konkurenci a celkovou situaci na trhu. Musíte zjistit, jaké strategie používají internetové obchody s dobrými pozicemi na Googlu. To platí pro výběr klíčových slov, délku a kvalitu obsahu, rychlost obchodu, strukturu webu.
Pomocí speciálních nástrojů (Google Search Console) a programů můžete kontrolovat i návštěvnost, kterou generují jednotlivé podstránky konkurence. To vám pomůže zjistit, která klíčová slova jsou nejúčinnější.
SEO audit
Je čas zkontrolovat, jaké chyby se na vašem webu vyskytují. K tomu slouží SEO audit, který zkoumá přizpůsobení obchodu požadavkům vyhledávače. Zpráva, která je vypracována po řadě kroků, by měla přesně popisovat, co je na stránce potřeba změnit, a co je efektivní a není třeba měnit. Poté je nutné provést UX audit, který prověří internetový obchod z hlediska dojmů zákazníků.
Oba UX audit a SEO audit jsou nezbytnými prvky v procesu pozicování internetového obchodu.
Bez příslušných nástrojů (například Google Search Console) se to však neobejde. Abyste je mohli používat a následně správně interpretovat výsledky, potřebujete znalost oboru SEO.
Dalším krokem je analýza a výběr klíčových slov. Nemohou být náhodné. Nejdůležitější je prověřit potřeby potenciálních zákazníků. S pomocí Google Search se dozvíte, jak vyhledávají určité produkty na webu a jaké dotazy posílají do vyhledávače.
Je však třeba pamatovat na to, že čím oblíbenější fráze, tím obtížnější bude pozicování webu, protože je jistě budou používat i jiné společnosti. Z tohoto důvodu se zkušení SEO pracovníci neřídí pouze frekvencí vyhledávání, ale také konkurenceschopností.
Výběr správných klíčových slov
V pozicování internetového obchodu se používají tzv. long tail fráze, což znamená z dlouhého ocasu. Skládají se z několika slov, což je činí přesnějšími. Mají nižší frekvenci vyhledávání, ale umožňují oslovit zákazníky, kteří jsou o nákupu přesvědčeni.
Long tail klíčová slova lze použít v popisech produktů nebo článcích na blogu, které jsou také důležitou součástí optimalizace internetového obchodu.
Na pozicování klíčových slov záleží
Kromě popisů produktů a kategorií a článků na blogu by klíčová slova měla být umístěna i jinde ve vašem internetovém obchodě. Mělo by se objevit mj. v adresách URL. Toto řešení zlepšuje viditelnost obchodu a pomáhá v celém procesu pozicování internetového obchodu.
Dalšími místy jsou meta názvy a meta popisy. Pozicování obchodu je ovlivněno pouze frázemi obsaženými v meta titulcích, ale také se vyplatí je zařadit do popisů, kvůli příjemcům.
Meta popisy se zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Díky nim může uživatel zjistit, co se na stránce nachází, aniž by ji navštívil. Vyplatí se vytvořit popisy, které povzbudí k návštěvě internetového obchodu.
Kromě toho by klíčová slova měla být zahrnuta také do záhlaví (především v H1), popisů fotografií a grafiky, obsahu na domovské stránce a také interních odkazů.
Optimalizace webu spočívá především v úpravě kódu webu, grafiky a obsahu z hlediska vyhledávačů včetně Google a potřeb uživatele. Jedná se o činnosti vykonávané pouze v rámci webových stránek, tzv. on-site. Mezi důležité aspekty patří: zjednodušení zdrojového kódu, přátelské adresy URL, přesměrování 301, mapa webu, soubor robots.txt, meta tagy, hlavičky (H1, H2, H3) obsahující klíčová slova.
Aktivity na webu zahrnují také interní linkování, tedy umístění odkazů na podstránky v rámci webu. Popisy produktů, kategorií, článků na blogu a veškerého dalšího obsahu na webu mohou obsahovat odkazy – vést k dalším produktům nebo popisům kategorií.
Blogování na webu nabízí mnoho možností. Články mohou zmiňovat konkrétní produkty a odkazovat na ně.
Propojení usnadňuje navigaci na webu, zvyšuje návštěvnost v obchodě a umožňuje návštěvníkům zůstat na webu déle.
K činnostem souvisejícím s pozicováním internetových obchodů, respektive optimalizací, patří i zlepšování chodu obchodu. Především je důležité jednat rychle. Pokud musí potenciální zákazník čekat pár sekund na načtení obsahu podstránky, je velmi malá šance, že se stane zákazníkem vašeho internetového obchodu.
Kromě toho je důležitá i mobilní verze obchodu, tedy ta, která se snadno zobrazí na chytrých telefonech nebo tabletech. Jeho nedostatek je velkou chybou, která může pokazit image firmy. To primárně ovlivňuje uživatelský dojem, ale je také nutné, aby boti považovali obchod za hodnotný a doporučený ve výsledcích vyhledávání Google.
V současné době je obsahový marketing považován za jeden z nejúčinnějších marketingových nástrojů. Hodnotný obsah pomáhá vytvářet profesionální image značky.
Obsah webových stránek obchodu může mít podobu: text na úvodní stránce, popis značky, sekce často kladené dotazy, návody, firemní blog, názory uživatelů internetu a také slovníček s důležitými pojmy.
Na rozdíl od vzhledu jsou popisy produktů a kategorií velkou výzvou pro majitele obchodů nebo jiné lidi specializující se na obsahový marketing. Musí být jedinečné, obsahovat věcnou hodnotu a podporovat nákup. Největší chybou v e-commerce je kopírování obsahu od výrobců.
Každý produkt by měl mít svůj originální popis, i když se od jiného produktu liší pouze barvou. Musí obsahovat klíčová slova, ale ne příliš mnoho.
Co dalšího ovlivňuje obsahový marketing?
Text na úvodní stránce je jakousi výkladní skříní obchodu, která může ovlivnit další rozhodování příjemce. Proto by měl být atraktivní, dobře formátovaný a zajímavý.
Firemní blog hraje klíčovou roli v pozicování internetových obchodů. Společnosti, které pravidelně publikují články, generují v průměru o 67 % více poptávek (zdroj: Demand Metric). Blog přímo ovlivňuje pozici obchodu ve výsledcích vyhledávání, protože roboti vyhledávačů mají rádi stránky, které se obnovují a rozšiřují. Navíc je to skvělý způsob, jak si vytvořit image odborníka v oboru. Spotřebitelé častěji nakupují od společností, kterým důvěřují.
Text by měl být rozdělen do částí popsaných vhodnými nadpisy (nejlépe obsahujícími klíčová slova) – každá podstránka může obsahovat pouze jeden nadpis H1.
Proces pozicování internetového obchodu zahrnuje také komentáře a názory uživatelů internetu. Ovlivňují rozhodování potenciálních zákazníků a zvyšují prodej.
Provádění změn mimo stránky je tzv. off-site pozicování – budování sítě cenných odkazů nebo získávání externích odkazů. Čím více odkazů vede na váš internetový obchod, tím je cennější pro roboty Google, takže se bude zobrazovat vysoko v organických výsledcích.
Získávání odkazů v procesu pozicování internetového obchodu se nazývá linkbuilding. Ne každý to umí dobře, proto je lepší svěřit tento úkol SEO specialistům. Odkazy mohou vést jak na domovskou stránku, tak na podstránky v internetových obchodech.
Nejdůležitější je kvalita odkazů. Od doby, kdy Google zavedl algoritmus Penguin, se zaměřuje především na stránky, ze kterých pocházejí odkazy vedoucí na pozicovaný web. Na počtu také záleží, ale když je odkazů hodně, a pocházejí ze stránek, které jsou pro Google k ničemu, na pozicování nebudou mít vliv.
Nejcennější odkazy v kontextu pozičních internetových obchodů jsou ty, které pocházejí z podobných tematicky webů. Je důležité, aby byly označeny atributem „dofollow“, což je pro roboty vyhledávačů znamení, že mají následovat daný odkaz. Dále je potřeba dávat pozor na kotvy, tedy obsah, pod kterým se na stránkách internetového obchodu skrývá odkaz. Počet jednotlivých kotev na webu musí být podobný.
Aby byl linkbuilding efektivní a měl reálný dopad na efektivní pozicování internetového obchodu, měly by být zdroje odkazů různorodé. Je také důležité, aby se počet odkazů zvyšoval postupně, nikoli prudce přes noc.
Na které webové stránky byste měli umístit odkazy pro podporu efektivního pozicování vašeho internetového obchodu? Na podobných tematických webech, inzertních portálech (jako sponzorované články), na sociálních sítích, v adresářích firem, na blozích firem působících ve stejném oboru (jako příspěvky hostů) nebo na internetových fórech. Obsah, který bude obsahovat odkazy na obchod, musí být samozřejmě hodnotný a jedinečný.
Výběr prodejní platformy má obrovský vliv na to, jak bude proces vypadat a kolik stojí pozicování vašeho internetového obchodu. Díky některým funkcím zvládne základní činnosti i nezkušený člověk. Podnikatelé působící na trhu e-commerce mají nyní velký výběr. Nejoblíbenější jsou: WooCommerce, PrestaShop, Magento, Shoper a SkyShop.
WooCommerce je plugin pro světově nejpopulárnější systém pro správu – WordPress. Je to software zdarma, nabízí mnoho hotových řešení a funkcí, které usnadňují provozování internetového obchodu. Všechny nedostatky lze doplnit vhodným doplňkem. Nejoblíbenějšími doplňky jsou YOAST a All in One SEO Pack. Pro složitější úlohy bude také nutné nainstalovat další moduly.
PrestaShop je bezplatný a open source. Základní šablony umožňují efektivně provozovat malý internetový obchod. V případě větších firem bude nutné dokoupit moduly. Pozicování internetového obchodu je založeno na základní verzi, včetně: automatického vytváření přátelských URL, přidávání SEO obsahu a generování a úpravy souboru robots.txt. Abyste mohli provést vážnější změny, budete potřebovat pomoc SEO specialisty.
Magento je software, který se dodává v Open Source i Commerce, tedy v placených verzích. V úvodní verzi nabízí funkce podporující základní optimalizaci, ale všechny doplňkové funkcionality jsou placené. Vše navíc brzdí neintuitivní ovládací panel – nezkušený člověk bude mít problém se správou obchodu nebo i se základními optimalizačními činnostmi.
Shoper je software typu SaaS. Implementace mnoha činností souvisejících s pozicováním internetového obchodu vyžaduje úpravu kódu v šabloně pomocí knihovny skriptů Smarty.
SkyShop je také hotové řešení v modelu SaaS. Internetové obchody vytvořené na této platformě jsou již od počátku dobře přizpůsobeny požadavkům vyhledávače. Platforma automaticky generuje přátelské adresy URL nebo soubor Sitemap. Mnoho činností zaměřených na pozicování internetového obchodu může vykonávat osoba, která nemá žádné zkušenosti s programováním.
Celý proces může trvat několik měsíců. Důvodem je množství faktorů ovlivňujících dobu prvních efektů, tedy viditelnost obchodu ve výsledcích vyhledávání, a také trvání samotného procesu. Prvním faktorem je výběr platformy elektronického obchodu.
Čas navíc ovlivňuje i to, zda působíte nebo nepůsobíte v méně oblíbeném odvětví. V tomto případě je konkurence menší, takže pozicování vašeho internetového obchodu je jednodušší. Čím větší popularita, tím obtížnější bude vyniknout mezi ostatními společnostmi a vyhrát boj o přední pozice ve výsledcích vyhledávání.
Dalším faktorem je současná situace internetového obchodu. Čím více chyb obsahuje, tím déle bude SEO specialista pracovat. Důležité také je, zda v minulosti dostal obchod od vyhledávače trest.
Dalším faktorem jsou aktualizace algoritmu Google, které probíhají několikrát ročně. Následkem toho může být rychlá změna pozice, i když pozicování internetového obchodu bylo doposud uspokojivé.
Pozicování internetového obchodu
Je také třeba si uvědomit, že čím větší web, tím déle bude trvat umístění vašeho internetového obchodu. Sám SEO audit a UX v obchodě s velkým množstvím produktů může trvat až 2 týdny. Budete muset být trpěliví. I když se účinky po několika měsících nedostaví, neznamená to, že poziční proces pro internetový obchod nefunguje.
Náhlé přerušení procesu pozicování internetového obchodu může skončit poklesem pozice webové stránky. Některé činnosti je nutné provádět pravidelně. Příkladem je budování sítě odkazů, což je jeden z nejdůležitějších hodnotících faktorů. Jedině tak bude strategie účinná.
Dalším příkladem je tvorba obsahu pro webovou stránku internetového obchodu. Nejde jen o unikátní popisy produktů, ale o umístění článků z blogu na váš web. I to bude mít smysl pouze tehdy, bude-li se to provádět pravidelně. Pravidelné obnovování a rozšiřování webu má pozitivní vliv na celý proces, kterým je umístění internetového obchodu ve vyhledávači Google.
Pozicování obchodu se liší od pozicování webu. Často jsou nutné úplně jiné techniky a strategie. Důvodem je struktura i účel stránky. Běžný web obsahuje základní informace o firmě a nabídce, internetový obchod často tvoří tisíce různých stránek. Každý z nich musí být správně optimalizován.
Pokud má váš web 1 000 stránek, budete muset vytvořit metaznačky a platné adresy URL až pro 1 000 stránek. Některé platformy to dělají automaticky, ale existuje mnoho dalších kroků, které musíte na každé stránce provést ručně.
Úkolem webu je poskytnout příjemcům určité informace nebo umožnit kontakt. Internetový obchod slouží k provádění prodeje, proto se vyznačuje mnohem komplikovanější strukturou.
Abyste navíc pečovali o uživatelskou zkušenost, musíte zajistit jejich bezpečnost, nabídnout osvědčené platební systémy a pohodlné způsoby doručení. Proto bude nutné internetový obchod integrovat s externími weby.
Obsahový marketing v internetovém obchodě
Během procesu pozicování webu je potřeba se také postarat o estetické a profesionální fotografie produktů, které je možné prohlížet ve velkém množství na sociálních sítích pro inspiraci.
Výběr a umístění fotografií v internetovém obchodě nestačí. Důležitá je také jejich optimalizace. Pokud to není provedeno dobře, může to ovlivnit rychlost obchodu nebo dokonce jeho pozici ve výsledcích vyhledávání. Fotografie by měly mít správnou velikost, váhu, formát, rozlišení a popis. Nezapomeňte k němu přidat klíčové fráze.
Chyba je název obrázku obsahující náhodný řetězec. Rozhodně to nemá dobrý vliv na pozici internetového obchodu.
Aby byl váš internetový obchod dobře pozicován, musíte si pamatovat ještě několik aspektů. Častou chybou je nadměrné používání klíčových slov v obsahu, tedy přeplňování klíčovými slovy. Jejich nepřirozené umístění je dokonce zakázáno vyhledávačem Google a je na seznamu technik Black Hat SEO.
Nemělo by se zapomínat, že Google neustále vylepšuje své algoritmy a snaží se propagovat pouze ty stránky, které jsou důvěryhodné a hodnotné. Z tohoto důvodu přísně ověřuje každou webovou stránku a nedovoluje jednání, které není v souladu s předpisy. Jedná se tedy mj. o uvážlivé používání klíčových frází. Mnoho lidí se rozhodne začít pozicovat internetový obchod pomocí černých technik SEO, protože některé z nich poskytují rychlé výsledky. Jejich hlavním výsledkem je snížení pozice obchodu o několik nebo dokonce několik desítek míst. Zaměřme se tedy na poctivé SEO techniky internetového obchodu.
E-commerce pozicování může přinést výsledky v podobě více zákazníků, a tedy – větších zisků. Spolupráce se SEO specialistou má mnoho výhod, ale je to opravdu perfektní řešení pro každého? Bohužel ne. Existují výjimky, kdy pozicování pro internetové obchody není nejlepším způsobem.
Společnosti, které potřebují okamžité výsledky, by do takové služby rozhodně neměly investovat. Důvodem mohou být velké finanční závazky, které je potřeba uhradit co nejdříve. V takové situaci může SEO pro e-commerce nadělat více škody než pomoci.
Efekty se určitě nedostaví tak rychle, aby bylo možné okamžitě zvýšit zisky a samotná služba je drahá. Na efekty procesu pozicování obchodu si musíte minimálně pár měsíců počkat. Pro společnosti, které potřebují rychlé výsledky, bude Google Ads lepším řešením. Placené reklamní kampaně poskytují téměř okamžité výsledky.
Pozicování pro e-commerce navíc nebude dobrým řešením pro firmy, které nejsou připraveny na trvalé měsíční výdaje. Pozicování obchodu zabere mnoho měsíců a navíc se některé činnosti budou muset opakovat stále dokola. Pokud při provozování internetového obchodu nejste připraveni na fixní náklady nebo – což je horší – nemáte správný rozpočet, není to dobré řešení.
Pro koho je tedy tato metoda zvyšování online viditelnosti a získávání zákazníků ideální a kolik stojí pozicování internetového obchodu? V první řadě pro e-shopy, kterým záleží na neustálém rozvoji a mají odpovídající rozpočet. Pokud pravidelná platba za činnost pozicionéra nezatěžuje rozpočet firmy a nevede k vážným finančním ztrátám, pak se určitě vyplatí zvolit pozicování obchodu. Správně realizované aktivity přinesou efekt v podobě nárůstu počtu zákazníků a pozitivně ovlivní rozvoj společnosti. Investiční náklady se za takových okolností velmi rychle vrátí, takže rozhodnutí pozicovat váš obchod se rozhodně vyplatí. Podmínkou je spolupráce se zkušeným specialistou v oblasti SEO a velká trpělivost.
SEO pro e-commerce je něco, bez čeho nelze počítat s vysokou viditelností na webu, ale ne každý si takovou službu může dovolit. Před rozhodnutím se vyplatí pečlivě zvážit situaci společnosti, definovat rozpočet a definovat cíle. Jedno je však jisté: pokud to situace firmy dovolí, vždy se vyplatí využít služeb pozicionéra a zvýšit tak šanci na získání nových zákazníků ve vašem internetovém obchodě.
Vzhledem k tomu, že internetové obchody jsou mnohem složitější než standardní webové stránky, bude jejich pozicování o něco dražší. Nicméně náklady na tento proces jsou ovlivněny mnoha různými faktory, proto se obraťte na profesionální SEO agenturu, abyste získali přesnou cenovou nabídku.
Pozicování internetového obchodu je o něco složitější než optimalizace běžného webu. S ohledem na řadu faktorů ovlivňujících časovou náročnost tohoto procesu je nutné na první výsledky počkat až několik měsíců.
Pozicování internetového obchodu je jedním z nejúčinnějších marketingových opatření, které poskytuje řadu výhod nezbytných pro rozvoj podnikání. Proto stojí za to se pro tuto investici rozhodnout, protože se může ukázat jako klíč k úspěchu mnoha moderních podniků.
SEO pro internetové obchody má mnoho výhod. Mezi ně patří mimo jiné: lepší viditelnost značky na seznamu výsledků vyhledávání Google, uspokojivé prodejní výsledky, větší povědomí o značce a řada dalších výhod podporujících rozvoj online podnikání.
Začni
od SEO konzultace
zdarma
Investujte do podrobné SEO konzultace a zjistěte více o výkonu vašeho internetového obchodu. Uděláme pro vás komplexní analýzu, díky které získáte jasnou představu o tom, co je potřeba zlepšit.